کجرویهای اجتماعی و انواع آن
.
اطلاعات کاربری
درباره ما
دوستان
خبرنامه
آخرین مطالب
لینکستان
دیگر موارد
آمار وب سایت

نتیجه نهایی این همسازی، همنوایی اجتماعی

منظور از همنوایی مراعات هنجارهای اجتماعی و ناهمنوایی نقض

به کسی که هنجار های اجتماعی را رعایت نمی کنه نا به هنجار، ناسازگار و نا همنوا و اگر این رفتار زود گذر نباشه و دوام، به این فرد کجرو یا منحرف و به رفتارش کجرویی یا انحراف اجتماعی

تعریف کجروی اجتماعی

رفتاری که با انتظارهای رفتاری مشترک اعضای یک جامعه سازگاری نداره و بیشتر افراد جامعه آن را ناپسند و نادرست می دانند.

کسانی که دیگران را غارت می کنند، تجاوز می کنند، تقلب خدعه و رذالت را اولویت خود قرار می دهند و دست به تبهکاری، اختلاس، فساد و گوش بری می زنن کجرو اجتماعی محسوب می شوند.

انواع کجرویهای اجتماعی

1- کجروی نخستین: فرد هنجار شکن هنوز بر چسب نخورده و خود را منحرف نمی داند.

موقتی- تکرار نمی شه- مردم هنوز به فرد برچسب انحراف نمی زنند و به او احترام می گذارند.

مثال: دزدی از مغازه – چراغ قرمز.

2- کجروی دومین: رفتار انحراف آمیزی که اولیای امور به فرد برچسب انحراف می زنند و فرد پایگاه منحرف بودن را می پذیره.

مثال: تبهکاران، دزدان حرفه ای، معتادان و الکلیست ها.... که پیوسته رفتار انحرافی دارند.

3- کجروی فردی: فردی که به تنهایی از هنجارهای اجتماعی منحرف شود و آنها را بپذیره و مراعات نکنه منحرف فردی نامیده می شه. یک منحرف فردی فقط از قواعد و معیارهای مطلوب خودش پیروی می کنه. و تنها دست به کجروی می زنه

4- کجروی گروهی: منحرفان گروهی معمولا خودشون با هنجارهای یک گروه منحرف تطبیق می دن و موقع ارتکاب اعمال انحراف آمیز دسته جمعی عمل می کنن. در مواقه ضروری از هم حمایت می کنن و تسهیلاتی رو برای ارتکاب اعمال خلاف خود فراهم می کنن. باندهای سرقت و دسته های تبهکاری

5- کجروی آگاهانه: اگر فرد یا افرادی دانسته و بر اساس نظام ارزشی ویژه خود به اعمالی بر خلاف ارزشها و هنجارهای جامعه دست بزنند، چنین انحرافی را آگاهانه می نامن. ممکن انحرافی واقعا نا آگاهانه باشه ولی وقتی استنباط جامعه از آن آگاهانه بود و به شخص برچسبی زده می شه که قبلا نداشته، به این رفتار انحراف آگاهانه می گویند.

6- کجروی نا آگاهانه: اگر رفتار خلافی ندانسته و از روی ناآگاهی از فردی سر بزنه که با هنجارهای جامعه مانافات داره به این نوع کجروی ناآگاهانه می گن. اگر کودکان یا دیوانگان مرتکب خلافی بشن جامعه از مجازات چشم پوشی می کنه. چون اعمالشونو ناآگاهانه و ناخواسته تلقی می کنه.

7- کجروی طبیعی: هنجارهای اجتماعی هیچوقت به طور کامل و مو به مو و صد در صد مراعات نمیشه بلکه همیشه یه مقدار انحراف از الگوی پذیرفته شده فرهنگی وجود داره که بهش انحراف طبیعی می گن

8- کجروی سازنده: اگر فرد یا گروهی با اطلاع و آگاهی از ارزشهای جامعه خود ارزشها و هنجارهای جدید خلق کنن که از ارزشهای قبلی برتر باشه به این انحراف سازنده یا مثبت می گن.

چون اگر جامعه ای همیشه الگوهای فرهنگی رو مو به مو اجرا کنه فرهنگ و تمدن بشری راکد می شه.

علل و انگیزههای کجرویهای اجتماعی

بسیاری از جامعه شناسان ریشه کجرویها را در محیط اجتماعی جستجو می کنن و بر این باورن که اگر فردی به گناه آلوده می شود از محیط خانوادگی، تربیتی و اجتماعی اوست.

 

 

علل و انگیزه های کجرویها 3 دسته اند:

1- روان رنجور یا جامعه رنجور: نوعی به هم ریختگی میان انسان و جامعه است و به رفتار نا به هنجار گفته می شود که در جامعه مورد پسند نیست ولی معمولا نزد خود فرد نا پسند شمرده نمی شه. گاهی دست به کارهایی می زنن که اساس نظام اجتماعی را متزلزل می کنه و ارزشهای اخلاقی را به پایین ترین حد خود تنزل می ده. بعضی از این افراد به عنوان رییس و بنیان گذار و در راس حرکتهای اجتماعی و سازمانی قرار می گیرند و جامعه رو به سمت بدبختی و فلاکت می کشونن. مثل: هیتلر، استالین، آل کاپون....

2- روان نژندی یا روان آزردگی: به رفتار های نا به هنجاری می گن که نه برای جامعه و نه برای خود فرد روان نژند خوشاینده. روان نژندی باعث می شه که همنوایی فرد و جامعه به دشواری صورت بگیره. بیماری های عصبی، اختلال های روانی و هیستری از انواع آن است.

روان پریشی یا روان گسستگی: به رفتارهای نا به هنجار شدیدی می گن که فرد یکسره از محیط اجتماعی خود می گسلد و همنوایی اجتماعی براش ممکن نیست. اسکیزوفرنی، جنون شیدایی و افسردگی از این گونست.

 

 

بنیانهای اجتماعی کجرویها:

بسیاری از نا به هنجاری های شخصیتی و کجرویهای اجتماعی را می توان زاده ناسازگاری هایی دانست که بین جامعه و فرد یا درون سازمانهای مختلف جامعه به وجود می آید.

این گونه ناسازگاری ها به دو گروه تقسیم می شن:

1- ناسازگاری جامعه با ارگانیسم انسانی: ارگانیسم انسانی در فرایند اجتماعی شدن، مجبور به پذیرش پاره ای از قید و بندهاست. البته شخص به دلیل انعطاف فوق العاده ای که دارد می تونه خودشو برای تحمیلات زندگی اجتماعی آماده کنه، اما اگر تحمیلات و فشار های زندگی بسیار شدید و ناگهانی باشه ممکنه ارگانیسم انسانی رو از روال طبیعی خودش منحرف  و باعث کجروی بشه.

2- ناسازگاریهای درونی جامعه: اگر در جامعه ای معیار های ناسازگار و متضادی حاکم باشه بدون شک اعضای آن گرفتار کشاکش نیروهای مخالف می شن. تعارض میان هنجارهای فرهنگی جدید و قدیم که معمولا در دوره های مختلف بویژه در بحرانهای اجتماعی به وجود میاد همه از جمله عواملیه که افراد را سرگشته و پریشان حال می کنه.

 نوشته چاپ ونشر پدیدار




:: برچسب‌ها: کجرویی "کجروی" گروهی "کجروی فردی "کجروی "دومین" کجروی" نخستین "انحراف" اجتماعی" تعریف" کجروی" اجتماعی" ,
:: بازدید از این مطلب : 3050
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
ن : میثم خسروی
ت : پنج شنبه 17 تير 1395
.
مطالب مرتبط با این پست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه:








موضوعات
نویسندگان
آرشیو مطالب
مطالب تصادفی
مطالب پربازدید
چت باکس
تبادل لینک هوشمند
پشتیبانی