دزدی دریایی وجایگاه آن درحقوق جزای بین الملل‎
.
اطلاعات کاربری
درباره ما
دوستان
خبرنامه
آخرین مطالب
لینکستان
دیگر موارد
آمار وب سایت

بعد از یورش و هجوم اسلاوی های شبه جزیره بالکان در قرن های پنجم و ششم، یک طایفه از اسلاوی در سرزمین پاگانیا بین دالمایتا و زاچلومیا در نیمه اول قرن هفتم ساكن شدند. این اسلاوها عادات دزدان دريايي ایلیریايي قدیم را دوباره زنده كردند و اغلب به دریایی آدریاتیک یورش می بردند. حدود سال 642 میلادی، آن ها به جنوب ایتالیا حمله کردند و به سیپانتو واقع در بندر ونتو یورش بردند. حملات آن ها در آدریاتیک سریعاً افزایش یافت، تا جائيكه که سرتاسر دریا برای مسافرت نا امن شد.

 نارنتينه ها(Narentines)، با استفاده از حضور نيروي دريايي ونيزي در خارج از كشور، آزادي بيشتري در تهاجمات خود بدست آورد، تا جایی كه در سالهاي 827-882 در آب های سیسیل(Sicily) اقدام به عملیات هاي جنگی مي كردند. به محض بازگشت ناوگان ونيز به آدرياتيك، نارنتينه ها بطور موقت عادات خود را دوباره ترك كردند و حتی عهد نامه ایی را در ونیز امضا کردند و و رهبر غیر مسیحی اسلاویایی خود را طبق دین مسیح غسل تعمید دادند. در سال هاي 834 و 835 میلادی دزدان دريايي نرت وا عهد نامه را نقض کردند و مجدداً به بازرگانان ونيزي که از بنونتو برگشته بودند حمله کردند. همه تلاش های نيروي دريایی ونیز برای مجازات Marians در سال هاي 839 و 840 با شكست مواجه شد. بعدها آنها همراه با اعراب حملات بيشتري به ونيز كردند. در سال 846 میلادی، نارنتینه ها از ونيز شکست خوردند و به شهر خود كُرل حمله ور شدند و اموال آنجا را به غارت بردند. در اواسط مارس سال 870 میلادی آنها ماموران مخفی رمی را که از انجمن کلیسا در استانبول(قسطنطنيه) بازمي گشتند، ربودند. اين كار باعث شد ارتش رم شرقي( بيزانتيوم) با آنها بجنگد كه در نهايت باعث پذيرش دين مسيحيت از طرف آنها شد.

بعد از حمله اعراب به ساحل آدریاتیک در سال 872 میلادی و عقب نشینی ناوگان امپراتوري، نارنتینه ها، حمله به آبهاي ونیز را آغاز كردند و باعث تعارضات و جنگ وستیزهایي با ایتالیایی ها در سال های 887 و 888 میلادی شد. ونيزي هاي در طول قرن هاي 10 و 11 بطور بيهوده ايي با آنها به جنگ پرداختند.

در سال 937، دزدان دريايي ايرلندي در كنار اسكاتلندي ها، وايكينگ ها، ولزي ها و پيكت ها(مردمان غير سلتي انگليس) به انگلستان حمله كردند. پادشاه انگلستان Athelstan آنها را واردار به عقب نشيني نمود.

دزدي اسلاوي ها در درياي سياه با غلبه دانماركي ها بر دژ آنها، آركونا در سال 1168خاتمه يافت. در قرن دوازدهم، سواحل غربی اسکاندیناوی توسط Curonians و Oeselians از طرف سواحل شرقي دریای بالتیک مورد حمله و غارت قرار گرفت .در قرون 13 و 14 دزدان دريايي مسيرهاي هانساتيك(اتحاديه اي از چند شهر در شما آلمان و كشورهاي همسايه در قرون وسطي) را مورد تهديد قرار داده و نزديك بود تجارت را بطور كلي نابود سازند. برادران ويكچوال اهل گوتلند كه با دزدان دريايي دولتي همكاري داشتند بعدها رو به دزدي دريايي آوردند. تا سال 1440 تجارت در درياي شمال و درياي سياه به علت وجود دزدان دريايي بسيار خطرناك بود.
اچ . توماس میلهورن به مردی انگلیسی به نام ویلیام موریس اشاره دارد که در سال 1241 محکوم به دزدی در دریا شد و اولين شخصي است كه به دار مجازات آويخته شده يا مثله شده است و اين امر حاکی از آن است که در زمان حکمراني شاه هنری سوم به اين جرم از منظر سختگيرانه ايي نگاه شده است.

یوشکونیک ها روسي دزدان دریایی بودند که شهرهای حاشیه رودخانه های کاما و ولگا را در قرن 14 میلادی مورد غارت و چپاول قرار مي دادند.

در زمان رم شرقی(بيزانتيوم)، ماینوت ها (از خشن ترین مردم یونان) دزدان دریایی مشهوری به شمار می رفتند. ماینوت ها با این توجیه که سرزمین آن ها فقير است دزدي دريايي را به عنوان یک عمل قانونی در نظر گرفتند و این کار منبع در آمد اصلی آن ها به شمار می رفت. قربانیان اصلی ماینوت ها تركان عثمانی بودند، اما آنها به کشتی های کشورهای اروپایی نيز حمله مي كردند.

قبایل هاید و كلينجت ها که در امتداد سواحل جنوبي آلاسکا و در جزایر شمال غربی British Columbia (ايالاتي در بخش غربي كانادا، پيش از ميلاد) زندگي می کردند، از قدیم معروف به دزدان دریایی خشن و برده فروشي بودند که تا کالیفرنیا به غارت و چپاول می پرداختند.

سواحل هندوستان

نمونه هايي از دزدي دريايي در وداها ذكر شده است. با اين وجود جالب ترين نمونه آن مربوط به زماني است كه به بهانه جنگ اين عمل صورت مي گرفته است. سلسله پادشاهي نوظهور در حجاز در ساحلی هند غربی قرار گرفت. يكي از آنها تيموجي بود كه از مقرر فرماندهي خود جزيره آنجاديپ هم اقدام به دزدي دولتي( دستگير نمودن تاجران اسب كه براي راجاي هاناور اسب تهيه مي كردند) و هم اقدام به دزدي دريايي با حمله به ناوگان تجاري كرالا كه به تجارت فلفل با گجرات مي پرداختند، مي نمود.

طی قرون شانزدهم و هفدهم میلادی دزدان دریایی اروپایی بطور مكرر بر ضد کشتی های مغولستان، مخصوصاً آنهایی که برای سفر حج در مسير مكه حركت مي كردند، اقدام به حمله نمودند. اوج اين حملات با تصرف كشتي بنام رحيمي توسط پرتغالي ها كه متعلق به مریم زمانی ملكه مغولستان بود بروز كرد و این کار منجر به اشغال شهر دامان ( از مستعمرات پرتغال در غرب هندوستان)توسط مغول ها شد.
در قرن هجدهم، دزد دولتي اهل بمبئي بنام كانهوجي انگره بر درياهاي بين مومبايي و گوا حكمراني مي كرد. او به ناوگان کشتیرانی بریتانیا حمله كرد و براین اصرار داشت که کشتی های شرکت هند شرقی در صورت کشتیرانی در آب های آن ها باید مالیات بپردازند.
در دوره ايي تعداد دزدان دريايي ماداگاسكار نزديك به هزار نفر مي شد. ايلي سنت ماري به محل مورد علاقه دزدان در قرن هفدهم و هجدهم تبديل شد. معروف ترين دزد دریایی ناخدا ميسون و افراد او هستند که ظاهرا سرزمين ها و مستعمرات آزاد واقع در شمال ماداگاسکار را در قرن 17 کشف نمودند. در سال 1694 در حمله غافلگير كننده ايي توسط بوميان جزيره نابود شد.
سواحل جنوبی خلیج فارس به سواحل دزدان دريايي شهرت یافت که غارتگران در آنجا پیاپی به ناوگان کشتیرانی خارجی حمله مي كردند و آنها را به ستوه آورده بودند.

لشكركشي هاي نخستين بریتانیا برای محافظت از تجارت اقیانوس هند در Ras al-Khaimah منجر به جنگ ها و نبردهایی بر ضد آن قرار گاه ها و دیگر بندرگاهها در امتداد ساحل در سال 1819 شد.

توجه: بايد توجه كرد كه خليج فارس داراي سواحل شمالي( سواحل ايراني) و سواحل جنوبي (سواحلي كه متعلق به كشورهاي عربي چون عربستان صعودي، قطر، امارات است) است و نبايد فكر كرد كه ايرانيان مبادرت به دزدي دريايي مي نمودند تاكنون هيچ مدرك مستندي در اين رابطه وجود ندارد و اگر در جايي از دزدي ساحل نشينان خليج فارس و عمان سخن گفته شده است منظور همان سواحل جنوبي این دریا است.

شرق آسيا

از قرن سیزدهم میلادی به مدت 300 سال ، وُكو که در ژاپن مستقر بود کار خود را به عنوان دزد دريايي در شرق آسیا شروع کرد. دزدی دریایی در جنوب شرق آسیا با عقب نشنینی ناوگان خان مغول در چين، بعد از خیانت متحدين جاوه ایی آنها شروع شد( کسانی که امپراتوري ماجاپاهیت را بعد از سقوط مغول ها بنيان نهادند). آن ها قایق هاي جانك (قايق ته پهن چينى) را به کشتی بزرگ بادباني ترحیج می دادند. افسران نیروی دریایی جزيره دورافتاده، بیشتر از اهالی کانتن(در چین) و قبيله هوکین بودند و گروه های خود را نزدیک دهانه ی رودخانه ها، اساسا برای محافظت از خودشان مستقر می کردند. آن ها معمولا سربازان پیاده نظام خود را كه معروف به (لَنگ يا لَنون) بودند جهت تقويت استحكامات نظامي خود از بين مردم بومي به کار می گرفتند آنها با تكيه بر آموزش هاي عالي جنگجويي و مهارت های دریانوردی و كشتيراني که بیشتر در امتداد دهانه های جاوه و سوماترا صورت مي گرفت خود را از مرگ نجات می دادند.

وحشيگري و قدرت يافتن آن ها همزمان با رشد قریب الوقوع تجارت ابريشم و ادويه از مسيرهاي دریایی شد.

با این وجود، قدرتمندترین ناوگان های دزدان دریایی در شرق آسیا، متعلق به دزدان دريايي چینی در طول سلسله ی mid-Qing بود. ناوگان دزدهای دریایی بطور فزاینده ایی در اوایل قرن نوزدهم قدرت یافت. تاثیرات دزدی های دریایی وسیع و گسترده براي اقتصاد چین بسيار زيان آور بود. آن ها به طرز حریصانه ایی تجارت چین را که در فوجیان و گوانگ دونگ رونق یافت بود و رشته حیاتی تجارت چین قلمداد می شد، مورد هدف قرار داده بودند.

به مرور ناوگان دزدان دريايي شروع به استيلا يافتن بر روستاهاي ساحلي نمودند و بزور از آنها باج گرفته و به آنها ظلم و ستم مي كردنددر سال 1802 میلادی، زنگ ایی(Zheng Yi) ناوگان پسر عموی خود، کاپیتان زنگ کی (Zheng Qi) را به ارث برد. کسی که هنگام مرگش، براي ژنگ ایی بطور قابل توجهي نفوذ در دنیای دزدی دریایی فراهم آورد. زنگ ایی و همسرش ، زنگ ایی سائو (کسی که سرانجام فرماندهی اتحادیه دزدان دريايي را به ارث برد)، درسال 1804 ائتلاف دزدان دریایی تشکیل دادند که بالغ بر 10 هزار نفر را در خود داشت .ناوگان نظامي آنها شايد به تنهايي براي جنگيدن با نيروي دريايي پادشاه كافي مي بود. با این وجود، مسائلی چون قحطی و خشکسالی، جنگ با نیروی دریایی دولت و مشکلات داخلی، دزدان دریایی را در چین در دهه 1820 فلج کرد و آن ها هرگز نتوانستند به وضعیت ثابتي دست پيدا كنند.

 ملوانان بوگیني سولاوس جنوبی(جزيره كوهستاني در اندونزي)، دزدان دریایی مشهوری نبودند و کسانی بودند که تا غرب سنگاپور و شمال فلیپین در جستجوی غنائم می رفتند. دزدان دریایی اورانگ لات کشتیرانی را در تنگه مالاگا و آب های اطراف سنگاپور کنترل می کردند، و دزدان دریایی مالایا و دریای دایاک از قرارگاه خود در بورنو به كشتي هاي عبوري از آب های بین سنگاپور و هنگ کنگ حمله مي كردند.

در سال 1855 نيروي دريايي ايالات متحده و نيروي دريايي سلطنتي با دزدان دريايي چين در جنگ موسوم به كولان (Kuhlan) مصاف كردند. ناوچه هاي جنگي ايالات متحده بنام هاي USS Powhatan و HMS Rattler ، هجده كشتي جانك چيني را نابود كردند و چهار نفر بازرگان اسير را نجات دادند. جانك هاي دزدان دريايي براي چند سالي به فعاليت هاي دزدي خود ادامه دادند تا در جنگ موسوم به افيون (Opium War) نيروي دريايي بريتانيا دوباره تعداد زيادي از آنها را نابود ساخت.

اروپای شرقی

 نمونه اي از حکومت دزدان دریایی در اروپا از قرن شانزدهم تا قرن هجدهم، زاپوريزين سيچ(Zaporizhian Sich) بود، که در جلگه ی دور دستی واقع شده بود و از دهقانان اکراینی گريخته از دست اربابان فئودال خود، یاغیان، مردمان بیچاره، و بردگان فراری از کشتی های پارويي ترکیه ایی و... تشكيل شده بود. دوردستی این مکان و جريان تند آب رودخانه دنيپر(دنپر) بطور موثری از آن جا در برابر حملات و هجوم های نیروهای دشمن محافظت می کرد. هدف اصلی و عمده ساکنان این محل که خود را قزاق مي نامیده اند، استقرار دولتی ثروتمند در سواحل دریای سیاه متعلق به امپراطوري عثماني و خان نشين جزيره كريمه بود. قزاق ها به رياست استنكا رازين(Stenka Razin) حتي به سواحل ايران هم تعرض می کردند .

شمال آفريقا

دزدان دریایی بربری (به معناي وحشي)، دزدان دريايي و دزدان دولتي بودند که از سمت آفریقای شمالی(سواحل بربری)، بنادر تونس، تریپولی، الجزایر، Salé و بنادري در مراكش به كشتي هاي عبوري در غرب مديترانه در زمان جنگ های صلیبی و همچنين كشتي هايي كه در مسيرشان بسوي آسيا از اطراف آفريقا مي گذشتند، تا اوايل قرن نوزدهم حمله مي كرند. روستاها و شهرهای ساحلی ایتالیا، اسپانیا و جزایر مدیترانه غالبا از سوی آن ها مورد یورش و حمله قرار می گرفت. سواحل طولاني اسپانیا و ایتالیا بخاطر حملات آنها تقریبا بطور کامل خالي از سكنه شد، بعد از سال 1600 ميلادي دزدان دریایی بربری گاهی وارد آتلانتیك(اقيانوس اطلس) می شدند و نقاط دوردست شمالي مانند ایسلند را هم مورد غارت قرار مي دادند.

طبق گفته های رابرت دیویس، بین یک تا 1.25 میلیون اروپایی توسط دزدان دريايي بربری به اسارت و بردگی درآمده اند و به عنوان برده در آفریقای شمالی و امپراطوری عثماني، بین قرن های 16 و 19 میلادی فروخته شدند. مشهورترین کشتی دزدان دریایی بربری، کشتی های خيرالدين عثمان (Ottoman Hayreddin) و برادر بزرگتر او رئيس اُرك يا ريش قرمز(Oruc Reis يا Redbeard) ، رئيس تورگت (معروف به دراگت در غرب)، كورت اقلو( در غرب معروف به کورتاگلی)، رئيس كمال، رئيس صالح و رئيس كاكا مراد(Koca Murat Reis) بودند. تعداد کمی از دزدان دریایی بربری، از جمله جان جانسون هلندي و جان وارد انگليسي(رئيس يوسف) از دزدان دريايي دولتي بودند كه از دين مسیحیت به اسلام رو آورده بودند.

طبق بررسی که اخیرا از سوی دادگاه عالی ایالت متحده آمریکا به انجام رسید، ایالات متحده ی امریکا در رابطه با دستگیری و تصرف کشتی های دزدان دریایی بربری در مقام اسیران جنگ عنوان نموده است که این بررسی حاکی از آن است که اين دزدان به عنوان دزدان دريايي دولتي حداقل زير نظر بعضی از مخالفان دولت آن ها و يا کشورهای خودشان مشغول به غارتگري بوده اند.

در دریای کارائیب

درسال 1523، گِرس مك نايت (Gareth McKnight) دو کشتی که خزانه و جواهرات ازتك(امپراطوري مكزيك) را از مکزیک به سمت اسپانیا حمل می کرد، تصرف کرد. دوره کلاسیک یا بزرگ دزدی دریایی در دریای کارائيب حدودا از زمان 1560 میلادی تا اواسط سال 1720 ادامه داشته است. دوره ایی که در آن دزدان دریایی بسیار موفق بودند بين سال هاي 1700 تا 1730 میلادی مي قرن هفتم به منظور گسترش قلمرو اعراب، حمله به هند و خصوصا سند را دنبال مي كرد. به همين منظور خليفه بغداد در پي بهانه اي براي حمله به هند بود. بهانه اي كه آورده شد اين بود كه كشتي كه از سري لانكا بسوي بغداد در حركت بوده است در ميان كالاهاي گرانبهاي خود اقدام به حمل تعدادي برده زن كه از دِبال ربوده شده بودند نموده است. خليفه درخواست فديه نمود و پادشاه سند شاه داهير مدعي شد كه دزدان دريايي در كنترل او نيستند. اين بهانه دليل جنگ بين اعراب و سند شد. از قرن چهاردهم میلادی، دِکان (ناحیه جنوبی شبه جزیره هند ) به دو ناحیه مستقل تقسیم شد : از یک طرف شاه علاء الدين بهمن حكومت مي كرد و از طرفی دیگر پادشاهان هند در اطراف محل امپراتوری ویجایاناگارا حكومت مي كردند. لازمه جنگ های پیوسته و بدون وقفه، تجدید امکانات و سواره نظام های آماده و تازه نفس می بود که اين اسب ها از مسیر های دریایی از ایران و آفریقا وارد می شدند. در نتيجه این تجارت در معرض حملات و چپاول های مکرر از سوی باندهای رونق یافته دزدان دریایی مستقر در شهرهای باشد. بسیاری از دزدان دریایی بعد از پایان يافتن جنگ هاي مربوط به جانشيني و كسب تاج و تخت سلطنت اسپانیا به دریای كارائيب وارد شدند. آنها در دریای کارائیب ماندند و بعد از مدت كوتاهي تبدل به دزد دريايي شدند. ديگران از جمله بوكانييرها در نيمه دوم قرن هفدهم وارد شدند و تلاش كردند از طريق کشاورزی و شکار در جزایر هيسپانیولا و جزایر مجاور آن زندگي خود را تامين كنند اما بواسطه حملات اسپانیایی ها تحت فشار قرار گرفتند و احتمالا در تامين زندگی دچار مشكل شدند و بسوي شغل و حرفه پرمنفعت تري روی آوردند. دزدی در دریای کارائیب برخاسته از تعارضات بين تجارت و مستعمره سازي قدرت هاي رقيب در اروپاي آن زمان شامل امپراطوري بريتانيا، اسپانيا، هلند، پرتغال و فرانسه است. بیشتر این دزدان انگلیسی، هلندی و فرانسوی بودند. به این دلیل كه اسپانیا بیشتر قسمت های دریای کارائیب را تحت سلطه و کنترل خود داشت، بسیاری از شهر ها و کشتی های مورد حمله وابسته به امپراطور اسپانیا در طول سواحل شرقی آمریکا و سواحل غربی آفریقا بودند. كشتي هاي هلندي در سال هاي 1623 تا 1638حدود 500 كشتي پرتقالي و اسپانيايي را تسخير كردند.

 از معروف ترین و مشهورترین پایگاه های دزدان دریایی نيو پراويدنس در کشور با هاما بين سال هاي 1715 تا 1725 میلادی، Tortuga كه در سال 1640 ايجاد شده بود و Port Royal بعد از سال هاي 1655، بودند. در میان مشهورترین دزدان دریایی کارائيب ادوارد تیچ ملقب به بلك برد، كاليكو جك راشام، گِرس مك نايت و از همه موفق تر بارسالوم رابرتز بود. بسياري از آنها توسط نيروي دريايي سلطنتي مورد پيگرد قرار گرفته، كشته يا اسير شدند و چندين جنگ بين دزدان و حاكمان مستعمره ها در زمين و دريا رخ داد.

دزدي براي چندين دهه از 1730 به بعد كاهش يافت اما دوباره در سال هاي 1810 از آبهاي آمريكا سربرآورد، اگرچه نتوانستند موفقيت و جسارتي چون گذشتگان از خود نشان دهند. در 25 سال اول قرن 19، نيروي دريايي ايالات متحده بطور مداوم با دزدان دريايي در كارائيب، خليج مكزيك و مديترانه درگير بود. حتي چندين كشتي جنگي مخصوص تنها براي اين كار ساخته شد. موفق ترين دزدان دريايي اين عصر جين لافيت و روبرتو كوفريسي بودند. كشتي هاي لافيت ابتدا در خليج مكزيك فعاليت مي كردند اما پايگاه كوفريسي، پورتو ريكو بود و در آنجا نقش رابين هود را در بين مردم پورتو ريكويي داشت. سرانجام او نيز در سال 1825 توسط كشتي نيروي دريايي بنام USS Grampus شكست خورده و دستگير شد. ايالات متحده براي تعقيب و دستگير كردن جزاير نيرو پياده كرد. كوبا يكي از پايگاه هاي اصلي بشمار مي رفت اما در سال 1830 دزدي دريايي دوباره رو به افول گذاشت و نيروي هاي نظامي منطقه توجه خود را بر روي تجارت برده متمركز كردند.

در سال 1827 بريتانيا اعلام کرد كه مشاركت در تجارت برده، دزدي دريايي به حساب مي آيد و جرمي است كه مجازات آن مرگ است در پي آن از قدرت نيروي دريايي سلطنتي عليه تجارت برده استفاده شد و در حاليكه اين تجارت بيشتر توسط برزيل و كوبا ادامه مي يافت در آتلانيك در اواسط قرن 19 ميلادي ريشه كن شد.

 بويسي سين يكي از دزدان دريايي بود كه در قسمت شمالي آمريكاي جنوبي فعاليت مي كرد. او و افرادش بين سالهاي 1947 تا 1956 كشتي هاي زيادي را غارت كرده و خدمه آنها را كشتند. 




:: موضوعات مرتبط: تحقیق و پایان نامه و گزارش کار , ,
:: برچسب‌ها: دزدی دریایی وجایگاه آن درحقوق جزای بین الملل‎ ,
:: بازدید از این مطلب : 3457
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
ن : میثم خسروی
ت : پنج شنبه 8 مهر 1395
.
مطالب مرتبط با این پست
» دانلود تحقیق و کارآموزی و تحقیقات آماده تمامی رشته ها
» تحقیق در مورد سوسیالیسم
» تحقیق در مورد سورئاليسم
» تحقیق در مورد قواعد حل تعارض در مورد ازدواج در ايران
» تحقیق در مورد كلاهبرداري
» تحقیق در مورد مسوليت قراردادي
» تحقیق در مورد مكاتب سياسي
» تحقیق در مورد بررسی تطبیقی جرایم رایانه ای در حقوق ایران و ژاپن
» نقش قبض در عقد قرض
» تحقیق - نقش عوامل اجتماعي و مجرم در تكوين جرم
» عنوان: مطالعه مقايسه اي و تطبيقي مسئوليت مدني مديران شركتهاي تجاري و مدني در انجام معاملات
» موضوع : هواپيما ربايي و اقدامات عليه امنيّت پرواز در اسناد بين المللي و قانون جزاي ملي
» کار تحقیقی شرايط‌ اساسي‌ صحت‌ معاملات‌
» تورم و راههای مبارزه با آن
» اختلاس و تعاریف آن
» ربا در اصطلاح و اقسام آن
» افتراء و نشر اكاذيب و تفاوت آنها
» کار تحقیقی حقوق - اتانازی
» جرم پولشویی
» موضوع تحقیق : فدرالیسم
» ابراء اسقاط است یا تملیک
» الگوی کیفری وارزیابی انتقادی آن
» مجازاتی به تاثیرگذاری اعدام تدوین شده است؟/بررسی میزان بازدارندگی اعدام قاچاقچیان درتوزیع مواد مخدر
» احتمال صدور اولین حکم اعدام برای متهمان بزرگترین پرونده قاچاق کالا
» وضعیت مجازات اعدام برای مواد مخدر در ایران و بقیه کشورهای دنیا
» انواع عده و وضعيت زنان فاقد رحم
» ازدواج مسیار چیست
» دانلود تحقیق آماده
» دانلود رایگان تحقیق رشته حقوق
» دانلود تحقیق و کارآموزی و تحقیقات آماده حقوق و اقتصاد
» دانلود تحقیقات آماده با فرمت های مختلف
» دانلود تحقیق آماده
» قدرت بر تسلیم مورد معامله
» نقش سازنده شروط ضمن عقد
» چگونه می‌توان ملک مشاع را تقسیم کرد؟
» چگونه حق خود را به صورت رسمی مطالبه کنیم؟
» موارد عدم استحقاق زوجه نسبت به نفقه
» دانلود رایگان تحقیق آماده رشته حقوق
» دانلود رایگان تحقیق و کار تحقیقی و جزوات حقوقی
» دانلود جزوه متون فقه شهید ثانی بحث جعاله،شرکت،مضاربه،مزارعه،ودیعه،شفعه
» دانلود تحقیق حقوقی
» تحقیق آماده
» دانلود تحقیقات دانشگاهی
» دانلود تحقیقات دانشگاهی
» دانلود رایگان تحقیق
» رابطه بین طلاق والدین و بزهکاری فرزندان‎
» پول شويي
» نقدی بر مقاله با عنوان حقوق مدني و خشونت عليه زن در ايران)مائده قادری
» مطالعه مقايسه اي و تطبيقي مسئوليت مدني مديران شركتهاي تجاري 150 ص
» دزدی دریایی وجایگاه آن درحقوق جزای بین الملل‎
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه:








موضوعات
نویسندگان
آرشیو مطالب
مطالب تصادفی
مطالب پربازدید
چت باکس
تبادل لینک هوشمند
پشتیبانی